top of page

כשאת אומרת "לא" למה את מתכוונת?

תמונה של איש מחזיק שלט שאומר לא

חלק מלנהל זמן באופן אפקטיבי, זה לדעת להגיד לא לבקשות ודרישות מסוימות. זה מאפשר לנו להתנהל לפי סדר העדיפויות שאנחנו קובעים, ולא להיות מנוהלים על ידי גורמים חיצוניים.


למה בעצם אנשים מתקשים להגיד למישהו לא?


רוב האנשים מרגישים שלהגיד לא זה אגרסיבי, זה לדחות את האדם השני כאדם או לאכזב אותו. זה מופיע לנו כמעשה שלילי ומוציא אותנו לא נחמדים, לא נגישים, לא רוצים לעזור. כאילו אנחנו האיש הרע… the bad guy. הנה כמה טיפים איך לומר "לא" בצורה אפקטיבית, להפסיק לרצות אנשים, ולהתחיל לנהל את הזמן וסדר העדיפויות שלנו.


1. פשוט להגיד לא.

לא להסתבך. לא ללכת סחור סחור ולא לתת פתח לאדם שמולכם. אל תתמהמהו. אפשר לצרף הסבר קצר אם אתם מרגישים צורך, אך לא חייבים. פחות זה יותר.


2. אסרטיביות ואדיבות.

אפשר לומר: "סליחה, אני לא פנויה לזה כרגע. אעדכן אם וכאשר זה יתאפשר". או: "תודה שבקשת ממני, אני מאוד עמוסה כרגע ולא יכולה לתת לך את העזרה האיכותית שאתה ראוי לה". כדאי לקחת שליטה על האינטראקציה.


3. מה הטקטיקה.

לפעמים אנשים או ארגונים משתמשים במניפולציות כמו – כמה תרצה לתרום – 10,20 או 30? רוב האנשים תורמים 50 שח. מה אתה תעדיף? עצם המודעות לכך שעשויה להיות מניפולציה מהצד השני תקל עלינו לומר "לא".


4. להציב גבולות.

לפעמים קשה להגיד לא כי אנחנו לא יודעים בעצמנו מה גבולות הגזרה הנכונים לנו. מה האחריות שלי? מה התפקיד שלי? איפה אני מתחיל ואיפה אני נגמר? כשקשה לנו להגיד לא ייתכן שזהו סימן שאנחנו צריכים לברר דברים וליצור בהירות עבור עצמנו.


5. לענות על שאלה בשאלה.

נגיד והמנהל שלי מבקש ממני לקחת על עצמי הרבה משימות, הרבה מכפי שאני יכולה להכיל. אפשר לענות בשאלה: "אני אשמח לעשות זאת, אך עליי לעשות גם את… מה סדר העדיפויות הנכון מבחינתך?"


6. נקטו עמדה.

גם אם לא נוח לכם עם הלא, או שאתם מרגישים שלא נוח לצד השני. זכרו! כשאני אומרת לא למשהו, אני אומרת כן למשהו אחר, כי תקציב הזמן שלנו מוגבל ותמיד משהו יבוא על חשבון דבר אחר, אפילו אם מדובר ברווחה האישית או הזמן הפנויים שלי.


7. להיות קצת אנוכי.

שימו את עצמכם ואת צרכיכם לפני אלו של האדם שפנה אליכם בבקשה, אחרת הפרודוקטיביות שלכם תפגע, בין השאר בגלל מרירות שתצטבר בכם.

כמו שאמר וורן באפט: ההבדל בין אנשים מצליחים מאוד לאנשים מצליחים סתם הוא שהראשונים אומרים "לא" כמעט לכל דבר.

ארכיון

תגיות

עקבו אחרינו

  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page